Een maand lang zonder suiker

Het is er bij ons met de paplepel ingegoten; de witte boterham met hagelslag, die Sultana voor tussendoor en het welbekende pakje Taksi. Kinderen in Amerika geloven hun oren niet als ze dit horen; een broodje met chocolade tijdens de lunch en dat elke dag. Veel mensen staan er niet bij stil hoeveel suiker er in deze producten zit. Dagelijks eten wij vijf keer zo veel suiker dan goed is voor ons. De Vlaamse journalist Tim Verheyden nam de proef op de som. Hoe is het om een maand zonder suiker te leven en wat komt hier allemaal bij kijken.

De eerste dagen paar dagen zonder suiker, een beetje chagrijnig wordt je er wel van. Je zult versteld staan waar allemaal – toegevoegd of verborgen – suiker in zit maar ook in de hoeveelheid producten waar geen suiker in zit. Met vers fruit en groente zit je altijd goed, toch moet je af en toe behoorlijk creatief zijn om alternatieven voor producten met suiker te eten. Journaliste Annick Ruyts leeft al een paar maanden zonder suiker en dat gaat haar behoorlijk goed af.

Ik voel me opvallend fitter terwijl ik minder ben gaan sporten en ik slaap beter en vooral, ik ga bewuster om met voeding. – Tim Verheyden

Verborgen suikers

We weten tegenwoordig niet waar allemaal suiker in zit. Is dit heel gek? Nee, zeggen voedingsdeskundige. Producenten doen onvoldoende hun best om duidelijk te maken hoeveel suiker er in hun producten zitten. Misschien dacht je vanochtend gezond bezig te zijn met een pakje yoghurt-drink. Toch zitten er in dit kleine pakje al gauw tien suikerklontjes. Of wat dacht je van een wit brood met Nutella, in een heel wit brood van de supermarkt zitten ruim 62 klontjes suiker. Een pot Nutella verdwijnt simpelweg achter een muur van suikerklontjes. Het resultaat van te veel suiker is diabetes, hart- en vaatziekten. Is het tijd voor een duidelijk suikericoon op elke verpakking?

Alternatieven

Het is in het begin een beetje zoeken naar alternatieven, maar na een aantal dagen zul je zien dat het gemakkelijker gaat. Denk bijvoorbeeld is aan volkoren- of speltbrood. Een sneetje stevig speltbrood bevat een kleine 0,3 gram suiker en vind je steeds vaker naast de bakker ook gewoon in de supermarkt. Ook muffins van bosbessen met wat speltsiroop kun je maken zonder suiker te gebruiken.

Conclusie

Voordat Tim aan zijn challenge begon heeft hij een smaaktest gedaan in een laboratorium. Een maand later deed hij dezelfde test en wat blijkt, zijn voorkeur is totaal veranderd. Een maand geleden ging zijn voorkeur nog uit naar producten met veel suiker, een maand later was dit resultaat totaal omgekeerd. Toch is het knap lastig om een maand lang geen suiker tot je te nemen, maar een pak minder per jaar door iets beter op je voeding te letten, dat moet lukken. Benieuwd naar de reportage? Je kunt hem hier terugkijken.